Roadtrip door IJsland in 10 dagen

Na 2 jaar van weinig reizen wilden we een roadtrip maken die heel hoog op onze bucketlist stond: IJsland! En wat een goede keuze was dat. Een prachtig eiland, elke dag was de natuur voor ons gevoel zo anders, zo speciaal! We hebben begin juni een roadtrip gemaakt van 10 dagen door het zuiden en westen van IJsland en raden het jou ook aan. Daarom heb ik hieronder uiteengezet hoe onze route is verlopen. Lees ook mijn andere blogs over IJsland voor meer tips over deze prachtige reis.

Dag 1: Aankomst Reykjavik

Dag 2: Reykjavik en Golden Circle

Dag 3: Watervallen dag en Fjaðrárgljúfur

Dag 4: Wandeling Svartivoss waterval, Gletsjermeren en Diamond Beach

Dag 5: Gletsjermeren, Vik, Reynisdrangar en papegaaiduikers

Dag 6: Papegaaiduikers en vulkaankrater Kerið

Dag 7: Schiereiland Sneafelsness

Dag 8: Stadje Stykkishólmer, Seltun en lavavelden

Dag 9: Vulkaan en de Blue Lagoon

Dag 10: Vertrek uit IJsland

Dag 1: Aankomst Reykjavik

De vluchttijden waren helaas niet heel gunstig waardoor we in de avond aankwamen op het vliegveld. Het was heerlijk rustig op het vliegveld en we konden onze huurauto direct ophalen. Wij hebben gekozen voor een 4×4 zodat we ook op onverharde wegen konden rijden die voor de standaard huurauto’s niet begaanbaar zijn, zeker een aanrader. Na zo’n 40 minuten rijden in de avondzon (want de zon ging tijdens ons verblijf niet onder) kwamen we aan bij ons appartement in de Hoofdstraat van Reykjavik. Het centrum is leuk opgezet en je hebt door de ruimte en de kleinschaligheid niet het gevoel dat je in de hoofdstad van een heel land bent. Hartstikke gemoedelijk met leuke winkeltjes en restaurantjes. Na even rondgekeken te hebben was het tijd om te slapen want de volgende dag stond veel op de planning.

Overnachting: Reykjavik

Km’s gereden: 45

Accommodatie

Skólavörðustígur Apartments is zeer centraal gelegen. Er is geen eigen parkeerplaats maar je kan in de straat parallel aan de Hoogstraat parkeren of bij de kerk (nog geen 5 min lopen). Daar is voldoende ruimte en ’s avonds en ‘s nachts is parkeren gratis. Voor een hele dag parkeren ben je omgerekend 8 euro kwijt. Wij hadden het bovenste appartement. Genoeg ruimte, schoon en van alles voorzien. Klein balkonnetje op de Hoofdstraat met uitzicht op de bekende kerk!

Hallgrímskirkja kerk Reykjavik IJsland
Hallgrímskirkja Reykjavik
Dag 2: Reykjavik en Golden Circle
Sun Voyager Reykjavik
Sun Voyager

IJsland bezoeken zonder ook wat beter de hoofdstad zelf bezoeken vonden wij zonde. We zijn daarom ’s ochtends vroeg wandelend op weg gegaan richting de zee om de bekende Sun Voyager (een kunstwerk dat de ode aan de zon Bengt) te bekijken. Hierbij zijn we  langs een bakker (Brauð & Co gelopen waar ze echt heerlijke broodjes verkochten. We hebben daarom direct voor het ontbijt als voor lunch wat gekocht. De prijzen liggen hoger dan gewend zijn van een Nederlandse bakker, maar de broodjes waren echt gigantisch. We hebben een wandeling gemaakt langs het water, door de straatjes waar winkeltjes en restaurantjes te vinden zijn en langs het bijzonder ontworpen concertgebouw. Uiteraard kan je in Reykjavik nog veel meer doen zoals musea bezoeken en walvissen spotten, maar omdat wij wat meer van de natuur zijn en je 10 dagen zo volgepland hebt, zijn wij op weg gegaan naar de Golden Circle.

We zijn begonnen in het Þingvellir National park, dit park mag je zeker niet overslaan! Þingvellir ligt precies op de grens tussen de Euraziatische en Amerikaanse tektonische plaat waardoor je hoge rotspartijen hebt, rivieren en de bekende Silfra Kloof waar je prachtig kan snorkelen en duiken. Het is niet alleen een park met een kloof, maar ook hier, aan het puntje van de rivier de Öxarárfoss, is een kleine waterval te vinden. Het was onze eerste waterval van velen. Het is een kleinere, maar zeker wel de moeite waard om toch even te bekijken tijdens je wandeling door dit park.

Hierna zijn we doorgegaan naar het Geotermale gebied Haukadalur. Hier liggen de bekende geisers Geysr en Strokkur. Waarbij de Strokkur om de 4 tot 8 minuten een grote uitbarsting heeft. Onze laatste stop was de Gullfoss waterval. Een brede en heftige waterval die in 2 ‘treden’ naar beneden stort. Als de zon schijnt kan je prachtige foto’s maken met regenbogen. Inmiddels was het avond en tijd om naar onze accommodatie te gaan. Na het avondeten en nog wat uurtjes uitgerust te hebben besloten we om nog een uitstap te maken naar de Haifoss waterval. De zon scheen en het is toch licht, dus waarom niet? (Let op: De haifoss is enkel bereikbaar met een 4×4 auto omdat je flink wat kilometers aflegt over een F weg.

Overnachting: Fludir

Km’s gereden: 230

Accommodatie

Klettar Tower is een van de meest bijzonderste accommodaties die wij hebben meegemaakt. Een soort watertoren op een prachtige groene locatie. Ik kan het je heel erg aanraden als je de Golden Circle bezoekt! Mooi ingericht, niet ruim, maar prima voor een nacht! Je kan ook bovenin de toren lopen en dan heb je prachtig uitzicht over de omgeving.

Dag 3: Watervallen dag en Fjaðrárgljúfur

Wij stonden elke dag rond 7 uur op zodat we de dag goed konden benutten. We zijn gestart bij de Seljalandsfoss. Een hele mooie waterval waar je achterlangs kan lopen. Welk raad ik aan om hier of vroeg in de ochtend te gaan of ’s avonds laat op de avond naar toe te gaan. Dit is namelijk een van de meest bezochte watervallen van IJsland en de bussen komen hier dus ook. Op loopafstand heb je ook de Gljúfrafoss. Deze waterval bevindt zich in een grot/spleet waar je naar binnen loopt via het riviertje. Bij ons stond het water best hoog, maar via een paar stenen kwam redelijk droog over, maar we hadden wel waterdichte wandelschoenen!

Wij zijn vervolgens doorgereden naar de Skógafoss waterval. Een hoge en best brede waterval. Deze wordt door sommige ook wel de mooiste van IJsland genoemd. Zelf vond ik de Kvernufoss mooier. Waarbij er busladingen mensen uitstappen om de Skógafoss te bezichtigen zit op nog geen 300 meter rijden een klein wandelpad naar de Kvernufoss. Je parkeert je auto net voorbij het  Skógar museum en loopt achterlangs een kloof in. De relatief korte wandeling erheen is al prachtig, een rivier, vogels en allemaal groen. Ik vond het echt een mooie omgeving, en aan het einde van de kloof heb je een wat kleinere maar alsnog erg indrukwekkende waterval waar je ook achterlangs kan lopen. Dit was toch wel mijn echte hoogtepunt van de vele andere hoogtepunten in IJsland.

Na bij onze accommodatie aangekomen te zijn, hebben we even wat uitgerust, avond gegeten en even lekker wat tv gekeken om op te laden. ’s avonds laat, als de andere toeristen uitrusten zijn wij een klein stukje terug gereden en naar de Fjaðrárgljúfur gegaan. Een indrukwekkende kloof van 100 meter diep waar je bovenlangs kan lopen. Er zijn meerdere punten waar je mooie foto’s kan maken van de kloof. Je kan ervoor kiezen om de hoofdweg te nemen waarbij je van beneden naar boven loopt (en weer terug) of je neemt de weg waarbij je eerder afslaat. Deze is enkel voor 4×4 auto’s. Hierbij kan je parkeren bovenaan de kloof.

Overnachting: Een aantal km van Fjaðrárgljúfur

Km’s gereden: 155

Accommodatie

In deze omgeving waren niet (enigszins betaalbare) mogelijkheden om te slapen. We hadden een blokhutje in Hörgsland Cottages. Van buiten zag het leuk uit, maar van binnen liet het wel echt te wensen over. De tweepersoonsbed boven was niet opgemaakt en had doorgezakte matrassen. Ook was daar het rolgordijn kapot. We sliepen daarom in een hoogslaper beneden. Dat is niet helemaal iets voor ons. Verder was het wel gewoon hygiënisch en dus voor een nachtje prima om te slapen.

Dag 4: Wandeling Svartivoss waterval, Gletsjermeren en Diamond Beach

Vandaag zijn we richting he Vatnajökull nationaal park gegaan om de Svartifoss waterval te bekijken. Het is een hike van ongeveer 2 kilometer. De afstand valt mee, maar houd er rekening mee dat je wel aardig wat zal klimmen. Met zo’n 45 minuten tot een uur kom je aan bij de waterval. Het is een bijzondere waterval vanwege de basalt rotsformaties om de waterval heen. Deze bijzondere vorm vind je ook terug in de vorm van de muren van de grote kerk in Reykjavik.

We hebben onze weg vervolgt richting Höfn. Het verste punt van onze route. Je komt op de route langs 2 grote gletsjermeren: de Fjallsárlón en Jökulsárlón. Je vindt hier enorme drijvende stukken ijs en zeehonden. Jökulsárlón is het grootste gletsjermeer in IJsland. Wat ik het bijzonderste hier vond waren de stukken ijs die vanaf het meer de zee indreven. Deze spoelden vervolgens weer aan als grote stukken diamanten schitterend in de zon. Vandaar de naam Diamond Beach. De stukken gletsjerijs vind je het hele jaar door, wel even goed om te kijken wanneer het eb of vloed is, dat maakt uit voor de hoeveelheid aanspoelend ijs.

We hebben overnacht in Höfn. Een klein vissersdorpje. Hier zijn wat gezellige eettentjes te vinden waar je prima kan eten. Dit was ook onze enige keer dat we uit eten zijn gegaan in IJsland. IJsland is namelijk niet de goedkoopste bestemming. Lees hier meer over in onze andere blog met tips over IJsland.

Overnachting: Höfn

Km’s gereden: 272km

Accommodatie

We zaten in hotel Höfn in het gelijknamige stadje. Een goed hotel met lekker ontbijt. Het ligt Centraal. Je bent zo aan het water en na een kleine wandeling kom je bij de kleine haven waar eetgelegenheden zijn.

Dag 5: Gletsjermeren, Vík, Reynisdrangar en papegaaiduikers

Vanuit Höfn zijn wij weer terug gaan rijden richting Vik. Wij kwamen hier op dag 3 ook al even langs, maar voor dag 5 is dit onze overnachtingsplek. Heb je meer tijd, dan raad ik zeker aan een rondje IJsland te doen, maar ook terugrijden is helemaal niet erg. De natuur is zo adembenemend en er zijn veel plekken onderweg waar wel iets te zien is of informatieborden langs de weg staan. Zo rijdt je soms ineens door lavavelden of is er een kleinere waterval te zien. We hebben op deze dag best vaak even stil gestaan om even ergens te kijken, maar hadden ook wat grotere bezienswaardigheden op de planning. En omdat we het zo mooi vonden zijn we nog een keer even gestopt weer bij het gletsjermeer Jökulsárlón, gewoon omdat het kon!

Nabij Vík op het zuidelijkste puntje van het vaste land van IJsland, Dyrholaey, kan je de bekende papegaaiduikers bewonderen. Super schattige vogels die een beetje wat weg hebben van pinguïn en leven op bepaalde plekken aan de kust. Helaas was het schiereiland waar ze zich bevinden bij Vik gehuld in dichte mist waardoor we er maar weinig zagen. Niet getreurd, volgende morgen hadden we weer een poging. Let op: tussen 20:00 en 8:00 is het schiereiland afgesloten om de vogels rust te geven van de toeristen.

We zijn daarop doorgereden naar het strand waar je een basaltformatie kan bewonderen, ook wel Reynisdrangar genoemd. Pas enorm goed op met de zee hier! Er zijn mensen die niet goed inschatten waar de golven komen en verdrinken door de enorme stroming. Bij ons was het vloed waardoor we niet helemaal om het eiland heen konden lopen, maar alsnog leuk om gezien te hebben. Vergeet ook zeker niet om in Vík even naar boven te rijden je hebt hier namelijk een prachtig uitzicht kan vanaf boven het witte kerkje zeer goed fotograferen.

Overnachting: nabij Vík

Km’s gereden: 320

Accommodatie

Black Beach Suites is aan de dure kant, maar het was een prachtige accommodatie. Het had de meest luxe uitstraling van alle accommodaties tijdens onze IJsland trip. We hadden een prachtig uitzicht op groen, paarden en Dyrholaey. Aanrader!

Reynisdrangar strand IJsland
Reynisdrangar
Dag 6: Papegaaiduikers en vulkaankrater Kerið
Papegaaiduiker IJsland

Vandaag onze 2e en tevens laatste poging om papegaaiduikers te zien en dat is ons absoluut gelukt. De mist was verdwenen en het was heerlijk zonnig. Super leuke beestjes, leuk om ze zo te zien. Het was vervolgens tijd om onze weg te vervolgen. We hadden aardig wat kilometers af te leggen en wilden nog een laatste stukje van de Golden Circle meepakken op de weg richting het schiereiland Sneafelsness gelegen in het noordwesten van IJsland. We zijn gestopt bij Kerið, een vulkaankrater met zijn kenmerkende rode rotspartijen en prachtig blauwe water.

Overnachting: Nabij Borgargnes

Km’s gereden: 345

Accommodatie

Hotel Hafnarfjall heeft zowel hotelkamers als vrijstaande cottages. Wij hebben gekozen voor het laatste en dat is goed bevallen. Lekker in het groen, mooi uitzicht en van alles voorzien. Onze auto kon naast de cottage dus konden we mooi opladen tijdens de nacht.

Dag 7: Schiereiland Snaefellsnes

Snaefellsnes! Blesh you!

We hebben 6 dagen lang prachtig weer gehad en alleen maar zon gezien, dus dat we vandaag een andere kant van IJsland zagen (die wij de hele week verwacht hadden) vonden wij helemaal niet zo erg. Het was koud, regenachtig en er stond een flinke wind. Het enige wat jammer was, wat dat de bergen verhuld waren in lage bewolking. Gelukkig ging ons eerste deel van de route door dit mooie schiereiland vooral om de kust en haar kliffen. Snaefellsnes heeft veel hoogtepunten en je kan hier zeker wel wat dagen besteden prachtige wandelingen.

Mocht je minder tijd hebben zoals wij dan kan je in 1 a 2 dagen de hoogtepunten ook zeker zien. Zo hebben wij zeehonden gespot op het strand van Ytri Tunga, zijn we de Gerðuberg Cliffs opgelopen (wederom basaltstaven) en hebben we de heftige kliffen gezien van Lóndrangar. Als je geluk hebt kan je hier ook papegaaiduikers spotten als zitten ze wel verder van je af dan bij Dyrholaey. Ook is het leuk om door de lavavelden bij het bijzondere zwarte kerkje genaamd: Búðakirkja een wandeling te maken. Een andere leuke stop is de oranje vuurtoren. Let wel op: de weg hiernaartoe is met een normale personenauto niet goed begaanbaar.

Mijn hoogtepunt was toch wel in de avond. Wij hadden met opzet een accommodatie uitgekozen dichtbij de berg Kirkjufell en waterval Kirkjufellfoss. De berg Kirkjufell is het icoon van het schiereiland Snaefellsnes. Waar overdag het koud en regenachtig was verdwenen de wolken in de loop van de avond en maakte het plaats voor een mooie windstille en zonnige avond/nacht. Het was en rustig en we hadden prachtig uitzicht op de iconische berg.

Overnachting: grundjarfjordur

Km’s gereden: 165

Accommodatie

De accommodatie genaamd Kirkjufell Guesthouse is dichtij de bekende berg gelegen. Dat maakt het een aantrekkelijke plek. Daarbij was de accommodatie zelf ook ruim en schoon. Verwacht geen luxe zoals Black Beach Suites maar dat is ook helemaal niet nodig. Vriendelijke hostess.

Dag 8: stadje Stykkishólmer, Seltun, lavavelden

Vanaf onze accommodatie zijn wij naar het oosten gereden richting Stykkishólmer, de grootste nederzetting van Snaefellsnes. Hier hebben wij bij de plaatselijke bakker een lekker ontbijt gehaald en zijn we bij de haven naar boven gelopen voor prachtig uitzicht. Een aanrader is om een kleine detour te maken als je deze kant op gaat. Rijd vanaf het dorpje Grundarfjordur richting Stykkishólmer via de 54, maar sla bij het bordje ‘Berserkjahraun’ rechtsaf naar de 558. Je volgt dan een heel toffe weg door de lavavelden en komt dan uiteindelijk alsnog uit bij Stykkishólmer. Het is niet heel ver om, zo’n 20 minuten, maar geeft je wel weer hele mooie beelden van het landschap. Let wel op: ik zou dit niet zo snel doen met een normale personenauto vanwege de slechte weg.

Seltun geothermische velden

We zijn onze reis gaan vervolgen weer richting het zuiden, naar het mooie schiereiland Reykjanes. We hebben een accommodatie geregeld, niet al te ver van het vliegveld, met een hottub om ook lekker te kunnen chillen. Onderweg zijn we nog een aantal keren gestopt bij mooie plekjes waaronder de geothermische velden van Seltun. Hier kan je heel goed zien, ruiken en voelen hoe actief de grond is onder je voeten! Het ruikt enorm naar rotte eieren (wat je op meerdere plekken door IJsland ruikt, maar hier was het wel echt het sterkst voor mij), maar zeker een hele gave plek om langs te gaan.

Overnachting: Sandgerði

Km’s gereden: 265

Accommodatie

Comfort and rest is een super accommodatie om de laatste twee nachten te verblijven van je reis. Het ligt dichtbij het vliegveld, maar je hebt er geen last van. In de winter schijn je vanuit hier goed het poollicht te kunnen zien. De accommodatie is ruim en je hebt een eigen privé hottub buiten. De hostess is echt super gastvrij en lief en houdt zelfs in de gaten dat je hottub lekker warm is als je terugkomt van een dag wandelen. Echt een aanrader!

Dag 9: Vulkaan en de Blue Lagoon

De laatste dag zijn we gaan kijken bij de vulkaan (Fagradalsfjall eruption) die in maart 2021 uitgebarsten was. Hoewel er geen rode lava meer te zien was, waren er nog vele hete stukken en een enorme vloed aan afgekoelde lava. Leuk om het verschil te zien tussen lavavelden die er al honderden jaren liggen en een lavaveld wat er nog maar net ligt. Het was een flinke wandeling naar boven, maar dat was het absoluut waard. Goed om te weten is dat vlak nabij de Fagradalsfjall net nadat wij weer terug waren opnieuw een vulkaan is uitgebarsten. Op het schiereiland Reykjanes was het al eeuwenlang relatief rustig. Er zijn in deze regio in de afgelopen 800 jaar geen vulkaanuitbarstingen geweest. Met deze nieuwe uitbarstingen is een periode ingeroepen van langdurige vulkanische activiteit op Reykjanes.

Aan het einde van de middag zijn wij naar het bekende Blue Lagoon gegaan. Er wordt door velen gezegd, als je naar IJsland gaat dat je dit zeker niet mag missen. De Blue Lagoon is een spa, aangelegd door mensen, dus zeker niet natuurlijk wat door sommigen gedacht wordt. Het warme water komt uit diepe gaten die zich op wel 2000 meter diepte bevinden. Het water heeft bijzondere blauw/groene kleur en het is heerlijk om na een lange dag wandelen hier uit te rusten.

Of dit inderdaad iets is wat je niet mag missen? Ik persoonlijk heb daar sterk mijn twijfels over. Het was absoluut heerlijk, maar de prijzen liggen heel hoog (88 euro pp waren wij kwijt aan enkel het bad bezoeken) en het is zo toeristisch dat de IJslandse bevolking zelf hier nauwelijks te vinden is. Er zijn ook andere spa’s op IJsland met leukere prijzen en je kan zelfs op bepaalde plekken zelf gratis in warme rivieren of baden liggen. Ik raad dan ook toch aan om hiervoor te kiezen.

Fagradalsfjall vulkaan uitgebarsten maart 2021
Fagradalsfjall
Dag 10: Vertrek uit IJsland

Helaas moesten wij rond een uur of 8 in de ochtend alweer richting het vliegveld. Er waren helaas geen betere vliegtijden beschikbaar om meer tijd op de laatste dag te houden. Aan de andere kant is het ook wel fijn dat je rustig wakker kan worden, kan douchen en fris naar huis gaat. Na een lange wandeldag of reisdag in het vliegtuig stappen is ook niet altijd fijn.

Wil je meer weten over IJsland? Ik heb ook andere blogs geschreven met tips en diepgaandere informatie over de vele bezienswaardigheden. Wij gaan zeker terug naar IJsland, en ruilen de 4×4 auto in voor het maken van een roadtrip rondom het eiland met de motor. Dus blijf de website in de gaten houden voor nieuwe avonturen in IJsland!

Write a response

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Travel First Work Later

Made by Travel First
© Copyright 2019. All rights reserved.